هارون وهومن ( گروهى از پژوهشگران )
607
سفرنامه هاى خطى فارسى ( فارسى )
منزل چهاردهم : مياندشت 4 ساعت از شب رفته ، از ميامى راه افتاده ، يك ساعت از دسته گذشته ، روز پنجشنبه [ 27 جمادى الثانى 1301 ه . ق . ] به مياندشت رسيديم . منزلگاه و كاروانسراهاى خوبى دارد . مرحوم نظام الدولهء شاهسون كه [ در ] سابق لقب شهاب الملك داشته ، [ در ] آنجا كاروانسراى بسيار خوب [ و ] خيلى محكم به وضع خوشى ساخته [ است ] . « 1 » سردر كاروانسرا كتيب [ ه ] ها دارد ، كه شعر است . مادّه تاريخش اين بود : « از نظام الدوله اين بنياد جاويدان بود . » ( سنه 1290 [ ه . ق . ] ) از تبريز الى مشهد مقدس به اين وسعت و كفايت و خوبى ، كاروانسرايى نيست . رحمة الله على بانيها . آب اينجا تعريف ندارد . اگر از ميامى كسى آب خوردن بياورد ، بهتر است ؛ چنانچه ما آورده بوديم . منزل پانزدهم : عباسآباد شب جمعه 28 [ جمادى الثانى 1301 ه . ق . ] به عباسآباد « 2 » آمديم ، كه 5 فرسخ و چيزى راه بود . 6 ساعت از شب رفته ، سوار شده ، يك ساعت از دسته گذشته ، به آنجا وارد شديم . 2 فرسخ به عباسآباد مانده ، ده مختصرى سر راه هست و در 3 فرسخى قريهء حيدرآباد « 3 » است . از اين سه ده معمول نيست از ديوان وجهى مطالبه نمايند ، بلكه علاوه [ بر ] مستمرى هم نقد و جنس از ديوان دارند كه همه ساله دستى مىگيرند . اهالى قريه عباسآباد گفتند 75 خروار جنس و 56 تومان نقد مستمرى دارند و اينها را شاه عباس مرحوم از تفليس آورده ، آبادانى ساخته ؛ در عباسآباد مرحوم شاه عباس كاروانسراى خوب ساخته و آب و قناتى درآورده ، كه از وسط همين كاروانسرا جارى است . « 4 »
--> ( 1 ) . سيف الدوله سال بناى اين كاروانسرا را 1219 ه . ق . ثبت نموده است . ( سفرنامه سيف الدوله ، 299 ) ( 2 ) . عباسآباد ( abbas abad ) روستاى تاريخى معروفى است از توابع بخش ميامى شهرستان شاهرود كه تا مياندشت 33 كيلومترى و تا صدرآباد 17 كيلومتر فاصله دارد . ( 3 ) . مؤلف اشتباه كرده و نام آن صدرآباد مىباشد . ( 4 ) . « آبادى عباسآباد در دامنه و بر بلندى تلى واقع است . بهقدر 100 خانوار جمعيت دارند . بناى آن از